Events
Dit is een wel heel belangrijk event
21 juni 2020
Nog een heel belangrijk event
21 juni 2020
Nog een heel belangrijk event
21 juni 2020

Onze opdracht

Voorgeschiedenis

 

In 2018 en 2019 vond een ontwikkelfase voor een bijgesteld curriculum plaats onder de naam Curriculum.nu. Dit had als doel een voorstel te doen voor een beter en actueel curriculum voor het primair en het voortgezet onderwijs. Het bijgestelde curriculum moet het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs én het uiteindelijke vervolgonderwijs beter op elkaar doen aansluiten. Ook zou het curriculum de samenhang tussen vakken versterken en de overladenheid van het onderwijsprogramma moeten terugdringen. Het bijgestelde curriculum moet scholen en leraren meer ruimte bieden om eigen keuzes te maken. Alleen dan kan de inhoud van het onderwijs goed aansluiten op de eigen onderwijsvisie en de behoeften van de leerlingen.

 

Voorstellen voor vernieuwing

 

Binnen Curriculum.nu deden teams van leraren, schoolleiders en curriculumexperts voorstellen voor vernieuwing van het onderwijs. In oktober 2019 bood Curriculum.nu deze voorstellen aan de minister voor Basis-, Voortgezet Onderwijs en Media aan. De voorstellen zijn de basis voor de nog te ontwikkelen nieuwe kerndoelen[1] en eindtermen[2]. Kerndoelen en eindtermen zijn de kennis, vaardigheden en attitudes die een leerling aan het eind van zijn of haar schooltijd moet hebben.

Onafhankelijke commissie

 

Op 9 september 2020 benoemde de minister een onafhankelijke wetenschappelijke curriculumcommissie. Dit was mede op verzoek van de Tweede Kamer. De Curriculumcommissie adviseert de minister over de vernieuwing van het landelijke curriculum. En over de manier waarop deze vernieuwing vorm moet krijgen. Ook adviseert de commissie over een periodiek systeem voor curriculumbijstelling. Het is de minister die vervolgens aan de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) de opdracht geeft de conceptkerndoelen en -eindtermen te formuleren in samenwerking met leraren en met inhoudelijke experts.

Deze nieuwe conceptkerndoelen en eindtermen worden voordat ze wettelijk worden vastgelegd eerst getoetst in pilots, om te bezien of ze goed werken in de klas en recht doen aan de doelstellingen van het curriculumtraject.

Opgeleverde producten

Tussenadvies-1

 

Op 30 november 2020 heeft de commissie haar eerste advies ‘Kaders voor  de toekomst’ opgeleverd.  Dit gaat over de technische en inhoudelijke bruikbaarheid van de voorstellen van Curriculum.nu. De commissie spreekt haar waardering uit voor de voorstellen die leraren, schoolleiders en curriculumexperts hebben ontwikkeld. Dit geldt ook voor de werkopdracht aan SLO. Er liggen goede voorstellen, maar er zijn aanscherpingen nodig. Een belangrijke aanbeveling daarbij is het werken met een rationale als basis voor het verdere ontwikkeltraject. Daarin wordt beschreven wat de verschillende functies van het onderwijs zijn. Het hanteren van een rationale maakt beargumenteerde keuzes mogelijk en bevordert de samenhang binnen het curriculum.

                       

Tussenadvies-2

Op 25 januari 2021 heeft de commissie haar tweede advies ‘Doel en ruimte’ opgeleverd. In het tweede advies adviseert de commissie over de conceptwerkopdracht aan SLO voor het vervolgtraject: het maken van conceptkerndoelen voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Deze kerndoelen moeten zo geformuleerd worden dat ze niet alleen op landelijk niveau het onderwijskader aangeven, maar ook gebruikt kunnen worden in de onderwijspraktijk. Het zou volgens de commissie moeten leiden tot een curriculum waarbinnen ruimte is voor scholen om eigen keuzes te maken afgestemd op de eigen leerlingbevolking. Ook kan zo het eigenaarschap van leraren wordt vergroot. Dit vindt de commissie belangrijke uitgangspunten bij de ontwikkeling van vernieuwde kerndoelen en eindtermen. De commissie benadrukt ook het belang van een toekomstbestendig curriculum en van een voorspoedige voortgang van het ontwikkeltraject.

 

Tussenadvies-3

De Curriculumcommissie heeft haar derde tussenadvies ‘Examenprogramma’s in perspectief 30 juni 2021 opgeleverd. Hierin reflecteert de Curriculumcommissie op de conceptwerkopdracht aan SLO voor de bijstelling van examenprogramma’s. Zij concludeert dat de werkopdracht hanteerbaar is, na het doen van een aantal aanscherpingen. Ook adviseert de commissie toe te werken naar een gemeenschappelijke architectuur (raamwerk) voor de examenprogramma’s. Zij heeft een toetskader opgesteld dat hierbij kan helpen. Ook zouden examenprogramma’s beter moeten aansluiten bij een breed en gevarieerd curriculum in de bovenbouw. Dit komt gelijke kansen voor alle leerlingen ten goede. De commissie is van mening dat het schoolexamen een prominentere plaats kan krijgen binnen het huidig examenstelsel waardoor een betere balans kan worden gevonden tussen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming in de eindtermen. Dit komt de kwaliteit van het onderwijs en de toetsing ten goede en biedt ruimte voor een grotere inbreng van leraren en scholen. Niet alle examenprogramma’s behoeven overigens een even grote bijstelling.

 

Verdiepende studie-1

Samen  met het derde tussenadvies heeft de commissie een verdiepende studie ‘Kaders voor kansen opgeleverd. Hierin reflecteert zij op het beoordelingskader kansengelijkheid taal en rekenen dat is opgesteld door SLO. Haar belangrijkste aanbevelingen zijn: Het door SLO opgestelde beoordelingskader functioneert voor de gebieden taal en rekenen, maar dient te worden verbreed naar het hele curriculum. Een dergelijk breder kader voor een curriculum dat kansengelijkheid bevordert kan worden opgebouwd aan de hand van negen criteria. Deze criteria bevatten onder andere het belang van een soepele doorlopende leerlijn, met aandacht voor diversiteit in de formulering van kerndoelen en ruimte voor meertaligheid.

Verdiepende studie-2

Op 30 november 2021 heeft de Curriculumcommissie een tweede verdiepende studie opgeleverd: Samenhang in het curriculum. Zij adviseert om meer samenhang te creëren door het gebruik van een rationale. De rationale beschrijft waartoe onderwijs dient en wat de onderwijsdoelen zijn. Daarnaast raadt de commissie aan om het maken van het curriculum transparant te doen, zodat steeds helder is op welke wijze onderdelen met elkaar samenhangen en wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo sluiten vakken en leergebieden, leerjaren en schoolsoorten beter op elkaar aan en wordt overladenheid aangepakt. De commissie doet ook de aanbeveling voor de nieuwe leergebieden Burgerschap en Digitale Geletterdheid eigen herkenbare kerndoelen en eindtermen te ontwikkelen.